PowerPoint-presentatie: een vak apart

Categorie: ,

Geeft u binnenkort een lezing met veel feitelijke informatie? Dan is PowerPoint het ideale instrument om uw presentatie te ondersteunen. Toch brengt dit ook valkuilen met zich mee, want de aandacht van uw publiek kan snel worden afgeleid. De gelouterde sprekers van Quality Bookings delen hieronder vier tips om uw PowerPoint-presentatie tot een groot succes te maken.

Voorkom informatiestress en zorg voor variatie

Het is een veelgemaakte fout bij het maken van een PowerPoint dia: het verwerken van teveel informatie. Lange zinnen, ingewikkelde cijfers en eindeloze rijen bulletpoints veroorzaken zogenaamde informatiestress bij toeschouwers. Dit proces wordt ook wel information overload genoemd en beschrijft het fenomeen waarbij de concentratie verslapt door een overvloed aan informatie.

Beter is het daarom om uw verbale presentatie te ondersteunen met enkele beknopte toevoegingen op een dia. Beperk het aantal woorden per regel en opsommingstekens per dia tot maximaal vijf. De hersenen houden hierdoor voldoende capaciteit over om tegelijkertijd naar uw lezing te luisteren, waardoor u de aandacht van het publiek geen seconde verliest.

Beperk de hoeveelheid tekst, kleuren en animaties

Informatiestress kent vele oorzaken en het gaat hierbij niet alleen om een overdaad aan tekstuele en cijfermatige informatie. Een belangrijke rol speelt de wijze waarop de informatie wordt gepresenteerd. Mensen zijn sterk visueel ingesteld, waardoor ons brein beelden over het algemeen makkelijker interpreteert dan het gesproken of geschreven woord.

Gebruik daarom regelmatig dia’s met beelden om uw lezing op doeltreffende wijze te ondersteunen. Sla hier echter niet in door en beperk het gebruik van overige visuele elementen. Zaken als bewegende animaties en gebruik van meerdere kleuren kunnen incidenteel van pas komen om de aandacht van het publiek te trekken, maar laten deze bij overmatig gebruik juist verslappen.

Pak de aandacht én hou deze vast

Een goede presentator pakt de aandacht van zijn toehoorders al vanaf de eerste seconde. Dat kan bijvoorbeeld door het maken van een opvallend statement of het vertellen van een snedige anekdote. Het vasthouden van de aandacht is echter een hele kunst. Gelukkig zijn er een aantal bewezen methoden die hierbij helpen.

Een basisregel bij een PowerPoint-presentatie is bijvoorbeeld om te zorgen voor voldoende contrast op het scherm. De klassieke witte achtergrond met een zwart lettertype is sterk af te raden; een beter alternatief is juist een donkere achtergrond met licht lettertype. Ook het af en toe bewust toevoegen van een lege dia is een goede manier om de aandacht van toeschouwers op uzelf te richten.

Streef naar uniformiteit en consistentie

Uniformiteit en consistentie zijn twee andere factoren die kenmerkend zijn voor een goede PowerPoint-presentatie. Het gebruik van verschillende lettertypes, lettergroottes en kleuren leidt de aandacht af van de inhoud. Kies daarom voor een consistente uitstraling en dan bij voorkeur eentje die aansluit op de huisstijl van uw merk of bedrijf.

Merkt u dat u ondanks bovenstaande tips moeite heeft om uw publiek van begin tot eind te boeien? Dat is absoluut geen schande, want het is slechts een select groepje professionals dat in staat is de aandacht van het publiek continu vast te houden. Het boeken van deze professionals doet u natuurlijk via de website van Quality Bookings.

Geschreven door:

Otto de Vries

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *