20 jaar expertise
All-Inclusive tarieven
Binnen 24 uur offerte
Uitgebreide Support
Tevredenheidsgarantie
Gemiddelde beoordeling: 9,0
Vrijblijvende offerte
Choice
8 augustus 2017

Choice

Iedere dag maken we volgens Google zo’n 30.000 keuzes. In diezelfde tijd hebben we net zoveel gedachtes. Die komen namelijk continu in ons op. Om precies te zijn elke 3 seconden.

Gedachtes en keuzes zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toen je vanochtend wakker werd, vroeg je jezelf af of je al op moest staan. Die vraag is een gedachte. Het antwoord is een keuze.

Een job op zich

30.000 keuzes op een dag. Fuck. Dat verklaart dat je er soms moe van wordt. Maar toch: aan het einde van de dag herinner je je maar een paar. Omdat je de rest met je onderbewustzijn hebt genomen. Op gevoel en intuïtie.

Dat is maar goed ook. Want 30.000 keuzes weloverwogen maken, dát is pas vermoeiend. Een job op zich.

“Wat doe je?”

“Ik ben manager Keuzes maken van de Ik kan niet kiezen B.V.”

Wie maakt die keuzes eigenlijk?

Goed, een aantal keuzes maken we dus wel degelijk bewust. Maar staat bewust een keuze maken ook gelijk aan zelf een keuze maken?

De informatie die we tot ons nemen gaat eerst door allerlei interne filters. Andere mensen beïnvloeden ons ook. Net zoals wij hen beïnvloeden. Dan rijst de vraag: kiezen we zelf of doen we dat samen?

Pff… Dat maken van keuzes is wel een dingetje.

Wet van de wederkerigheid

Het beïnvloeden van andermans brein en keuzes is een centraal thema in Influence, het ijzersterke boek van Robert Cialdini. Maakt dit je nieuwsgierig? Dat komt omdat ik je heb beïnvloed door het woord ijzersterk te gebruiken. Zo eenvoudig kan het zijn.

In zijn boek beschrijft Cialdini meerdere technieken. Het sterkste wapen in het arsenaal van beïnvloeding is de regel van wederkerigheid. Deze beschrijft de ongeschreven wet die ons verplicht tot het toekomstig vergoeden van geschenken, uitnodigingen en andere gunsten. Met andere woorden:

“Jij hebt iets voor mij gedaan, nu wil ik iets terugdoen.”

Wil je iemands keuze beïnvloeden? Geef diegene dan eerst iets.

Stel: je wilt morgen met je vriendin naar een nieuwe film in je favoriete genre. Laat haar dan vandaag bepalen welk televisieprogramma jullie kijken.

In haar onderbewustzijn weet ze dat er nog een rekening openstaat. En dus krijg jij je zin, morgen in de bioscoop.

Theater

Onlangs koos ik ervoor om aan een persoonlijke droom te werken. Een interactieve theatervoorstelling waarin illusie, hypnose, mindmagic en persoonlijke verhalen samenkomen. De weg naar Carré is lang, wilde ik hem noemen.

Iets aan de naam beviel me niet. Te lang, in plaats van kort en krachtig.

Daarom is het Choice geworden. Toepasselijk, bij een voorstelling waarin keuze centraal staat. En toepasselijk, bij een man wiens vrouw Joyce heet.

Dus zei ik, met Cialdini in gedachten:

“Schat, ik heb de voorstelling naar jou genoemd.”

Selffulfilling prophecy

30.000 keuzes op een dag. Niet zo gek dus dat we er regelmatig in blijven hangen. Reflecterend. Tobbend. Piekerend. Waar hebben we spijt van? Wat zouden we anders doen?

Het fascinerende aan keuzes is dat ze gekoppeld zijn aan geloof. In het hogere en in onszelf.

  • Geloof je dat je promotie kan maken? Dan solliciteer je op die nieuwe functie.
  • Geloof je niet dat je bij de marathon de eindstreep haalt? Dan is de kans groot dat je niet eens begint.

Geloof drijft al onze keuzes, elke dag weer. Laten we ons leiden door belemmerende overtuigingen uit het verleden of kiezen we vanuit een sterk zelfbewustzijn in het heden? Onze gedachtes bepalen onze keuzes.

Diezelfde gedachtes bepalen ook onze werkelijkheid. Want verrassend vaak lijken ze invloed te hebben op dat wat komen gaat. Een soort selffulfilling prophecy.

Als dat zo is…

Dan geven onze gedachtes en keuzes ons regie over ons leven.

“Alles is al voorbestemd”, zeggen de sceptici. “Er is al voor ons gekozen.”

Die gedachte vind ik minder spannend… Dus kies ik voor het alternatief.

Wat kies jij?

15 september speelt Niels een eerste try-out van Choice in het Brabantse Molenschot. Dit als opmaat naar een toekomstige theatertour. Kijk voor meer informatie op www.nielshoutepen.nl.