De 3 grootste blunders in eventmarketing

6 januari 2018, door Manon Boodt

Sommige eventorganisatoren hebben een broertje dood aan marketing. Liever houden zij zich bezig met de inhoud van het dagprogramma of de getalenteerde sprekers die zij proberen te strikken. Maar hoe je het ook wendt of keert: marketing is bepalend voor het succes van je evenement. Besteed er daarom voldoende aandacht aan en zorg er op zijn minst voor dat je niet de volgende blunders maakt:

Vergeten van het eigen onderscheidend vermogen

In een tijdperk van een snel toenemende hoeveelheid events kan het verleidelijk zijn de blik als marketeer te richten op de concurrentie. Voor welke evenementlocatie kiezen anderen en welke grote sprekers hebben zij aan zich weten te binden? Natuurlijk wil jij dat jouw event op deze vlakken minstens net zo goed of liever zelfs nog iets beter scoort.

Toch is teveel kijken naar de concurrentie geen goed idee. Je vergeet dan waar het werkelijk om draait en dat is de unieke identiteit van jouw event. Onderscheidend vermogen is wat bezoekers naar jouw evenement trekt en niet alleen die ene succesvolle spreker die eerder dit jaar al op diverse andere grote events stond. Geef bezoekers een reden om jouw event te kiezen en onderscheid je van de rest.

Vergeten van de eigen specifieke doelgroep

Als eventorganisator ben je onvermijdelijk gericht op het aantal bezoekers. Dat is immers indicatief voor het succes van je evenement en ook de mate waarin jouw doelgroep je waardepropositie daadwerkelijk op waarde weet te schatten. Het is echter zaak om je niet blind te staren op het aantal bezoekers, maar om ook te analyseren wie er komen.

Als jouw evenement volledig is ingericht op professionals uit het bedrijfsleven, zullen je call-to-actions op de dag zelf weinig effect sorteren bij medewerkers uit het overheidswezen. Je hebt je event dan schijnbaar gemarket richting de verkeerde doelgroep. Kies daarom voor een doelgroepgerichte marketingstrategie waarmee je jouw kans op een hoge ROI vergroot.

Vergeten om een uniforme tone of voice te hanteren

Als je eenmaal weet wie jouw doelgroep is, kun je deze op een optimale manier aanspreken in je marketingcommunicatieuitingen. Met generieke advertenties denk jij je potentiële bezoekerspubliek wellicht te verbreden, maar het tegendeel is waar: je spreekt er niemand echt op overtuigende wijze mee aan.

Beter is het daarom om te kiezen voor een persoonlijker en emotioneler manier van communiceren. Ontdek welke taal je doelgroep spreekt en wat de grootste uitdagingen in de sector zijn. Alleen door je te verplaatsen in de doelgroep, kun je een boodschap ontwikkelen die hen in het hart raakt. En daarmee win je niet alleen een bezoeker, maar misschien wel een klant voor het leven.